Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych
Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych to problemy z powszechnie typowym nabywaniem umiejętności szkolnych już od wczesnego dzieciństwa. Nie występują one jednak jako skutek upośledzenia umysłowego, wszelkich urazów mózgu itd.
Na specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych składają się między innymi:
· Specyficzne zaburzenia czytania (dysleksja)
charakteryzuje się tym, że u osoby zaburzonej występują trudności z czytaniem. Dysleksja może być spowodowana wadami w funkcjach poznawczych. Na przykład w przypadku percepcji wzrokowej osoba zaburzona widzi, ale ma trudności z dostrzeżeniem. Dyslektykom podczas czytania mogą na przykład mieszać się litery. Często w parze ze specyficznymi zaburzeniami czytania idą specyficzne zaburzenia ortografii (dysortografia).
· Specyficzne zaburzenie ortografii (dysortografia)
– nieumiejętność zastosowania zasad pisowni, mimo tego, że jest się z nimi zaznajomionymi. Z tego względu nagminnie popełnia się wszelkiego rodzaju błędy ortograficzne, stylistyczne itd. Dysortografia również może być spowodowana problemami z podstawowymi funkcjami poznawczymi.
· Specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia)
– w tym przypadku występują znaczne problemy z rozwiązywaniem zadań matematycznych. Trudności mogą występować nawet w przypadku najprostszych zadań (dodawanie, odejmowanie). Może wystąpić dyskalkulia werbalna (trudności z nazywaniem pojęć matematycznych), leksykalna (trudności ze znajomością symboli matematycznych) itd.