Wojciech Sadło 15.06.2022
Przyczyny
Zarówno kwestie domowe, jak i szkolne muszą być brane pod uwagę przy poszukiwaniu przyczyn, które przyczyniają się do unikania szkoły.
Problemy domowe:
· przeprowadzka, choroba, separacja, rozwód, śmierć, depresja lub problemy finansowe
· były nieobecne w szkole z powodu długiej choroby
· miały możliwość oglądania telewizji, grania w gry wideo, zamiast wykonywania zadań szkolnych
· miały nadopiekuńczych rodziców, którzy wzmacniali ideę, że bycie z dala od nich może być niebezpieczne
· strach, że dorosły w domu może skrzywdzić członka rodziny, gdy dziecko jest w szkole
· lęk przed przemocą w sąsiedztwie, burzami, powodziami, pożarami itp.
Problemy w szkole:
· obawa przed krytyką, ośmieszeniem, konfrontacją lub karą ze strony nauczycieli lub innego personelu szkolnego
· trudności w uczeniu się
· niechęć przebierania się w ubrania do wychowania fizycznego przy obecności innych
· słabe zdolności sportowe
· strach przed dokuczaniem ze względu na wygląd, ubrania, wagę, wzrost itp
· zastraszanie przez rówieśników w szkole
· otrzymywanie gróźb krzywdy fizycznej
· Trudności przystosowawcze w przypadku przeniesienia się do nowej szkoły
· problemy dotyczące korzystania ze szkolnej toalety
Leczenie
Terapia ekspozycji:
Według psychologów klinicznych i badaczy zajmujących się fobią szkolną, terapia ekspozycyjna jest leczeniem pierwszego rzutu, które pomaga dzieciom wrócić do szkoły. Wykazała trwałe, długoterminowe wyniki. W terapii ekspozycji dzieci są proszone o konfrontację z sytuacjami, których się boją, zaczynając od najmniej przerażających sytuacji, opanowując je, przechodząc do trudniejszych sytuacji, opanowując je i tak dalej, aż najtrudniejsze sytuacje nie będą już zakłócały życia dzieci. Z pomocą wyszkolonego specjalisty, dziecko pozostaje na każdym poziomie lęku wystarczająco długo, aby lęk się zmniejszył.
Dzieci uczą się, że mogą poradzić sobie z lękiem spowodowanym tą ekspozycją. Następnie dziecko będzie kontynuowało drogę stopniowego narażenia, aż poczuje się komfortowo przebywając ponownie w szkole.
Terapia poznawczo-behawioralna:
Jest pochodną terapii behawioralnej i ma na celu skorygowanie niewłaściwych i nieprzystosowawczych zachowań u dzieci.
Operatywne techniki behawioralne:
Bazują na nagradzaniu dziecka za pożądane zachowanie, tak aby częstotliwość zachowania wzrastała.
Farmakoterapia:
Benzodiazepiny są stosowane krótkoterminowo u dzieci z poważną fobią szkolną. Benzodiazepina początkowo może być przypisana z selektywnymi inhibitorami wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI). Skutkami ubocznymi benzodiazepiny mogą być: drażliwość, odhamowanie behawioralne i upośledzenie funkcji poznawczych. Ze względu na skutki uboczne i ryzyko uzależnienia, benzodiazepiny powinny być stosowane tylko przez kilka tygodni.