Objawy depresji testowanie
Dziedziny, do których można zaliczyć cechy zaburzenia depresyjnego: afekt, poznanie, zachowanie i funkcjonowanie fizyczne.
Dziedziny, do których można zaliczyć cechy zaburzenia depresyjnego: afekt, poznanie, zachowanie i funkcjonowanie fizyczne.
– przygnębienie;
– uporczywy smutek;
– obniżony nastrój (z ewentualną płaczliwością);
– poczucie bezradności;
– utrata zainteresowań;
– zobojętnienie;
– nieodczuwanie radości;
– anhedonia (nieodczuwanie przyjemności).
– negatywne myślenie o sobie, otoczeniu i przyszłości;
– krytycyzm wobec własnych czynów i cech (niska samoocena);
– poczucie winy;
– poczucie beznadziei, które może doprowadzić do myśli samobójczych;
– pogorszenie koncentracji uwagi oraz pamięci.
– wycofanie z aktywności społecznej;
– ograniczanie zachowań dla siebie typowych;
– pozostawanie w łóżku;
– zmiany w poruszaniu się (spowolnienie lub pobudzenie psychoruchowe);
– mówienie monotonnym głosem, nieutrzymywanie kontaktu wzrokowego.
– deficyt energii oraz męczliwość;
– apatia;
– zaburzenia snu (np. wybudzanie się na długo przed zaplanowaną porą i niemożność ponownego zaśnięcia, bezsenność, nadmierna senność);
– zaburzenia apetytu (nadmierny apetyt-przybieranie na wadze, osłabienie apetytu-utrata masy ciała).
Zaburzenia depresyjne rozpoznaje się u osób, u których występuje co najmniej 5 z wyżej wymienionych objawów, występują one przez większość dnia, praktycznie codziennie. Taki stan musi utrzymywać się nie krócej niż 2 tygodnie, powoduje u pacjenta cierpienie oraz utrudnia funkcjonowanie.
Ważne jest, by najpierw wykluczyć medyczne lub farmakologiczne przyczyny tych objawów np. nadczynność tarczycy. Niektóre z ww. objawów mogą być wywoływane przez nadużywanie substancji psychoaktywnych np. alkoholu.
Niejednokrotnie w przebiegu depresji rozwijają się objawy somatyczne i to z nimi pacjent zgłasza się do lekarza. Wśród nich występuje np. ból głowy, męczliwość, uogólnione bóle. Może być też odwrotnie, depresja może rozwijać się w przebiegu ciężkich chorób ogólnomedycznych, wtedy wskazana jest współpraca kilku specjalistów.
Skala depresji Becka oraz Skala depresji Hamiltona to jedne z najbardziej znanych narzędzi, mierzących nasilenie tej choroby. Skala Becka jest pierwszym poznawczym modelu tej jednostki chorobowej.
Oba te testy służą do samodzielnego, przesiewowego rozpoznania u siebie objawów depresji.
Beck wysnuł tezę, że to, jak ludzie interpretują negatywne zdarzenia, które mają miejsce w ich życiu, przyczynia się do depresji. Uważał, że depresja bierze się z negatywnych przekonań i schematów poznawczych, które mają swoje źródło w dzieciństwie. Negatywne przekonania uruchamiają ciąg negatywnych myśli automatycznych.
Aaron T. Beck zauważył, że myśli są nie tylko objawem depresji, ale też jednym z czynników podtrzymujących stan depresyjny. Założył, że depresja spowodowana jest przez automatyczne myśli, negatywne przekonania i samookreślenia.
Podstawą modelu depresji Becka jest tzw. poznawcza triada depresyjna.
Triada depresyjna według Becka to występowanie dysfunkcyjnych myśli w trzech obszarach:
– myślenie o sobie,
– myślenie o świecie,
– myślenie o przyszłości.
Zniekształcenia poznawcze to wzorce myślenia, które są irracjonalne lub wyolbrzymione. Podtrzymują one i utrwalają obecność objawów zaburzeń psychicznych, w szczególności w depresji oraz w zaburzeniach lękowych. Pacjent skupia się na pewnych częściach rzeczywistości i błędach logicznych, a one prowadzą do interpretacji zgodnych z posiadanym negatywnym schematem myślenia.
Myśli automatyczne jak sama nazwa wskazuje pojawiają się automatycznie, mimowolnie, wydają się oczywiste i nie są przedmiotem krytycznej refleksji. Dwojako, pełnią funkcję instrukcji zachowania, z drugiej strony – wpływają pozytywnie bądź negatywnie na motywację do działania. Pojawiają się jako rodzaj reakcji na bodziec.
Schematy myślowe mają wpływ na codzienne funkcjonowanie człowieka. Dzięki schematom nazywamy obiekty i wydarzenia, oceniamy je oraz przypisujemy im wartość. Schematy myślowe powstają dzięki życiowym doświadczeniom i zawierają pewną ogólną wiedzę płynącą z tych doświadczeń. Schematy pozwalają zrozumieć sens tego, co nas otacza, podpowiadają też, jak w konkretnej sytuacji możemy się zachować. Treść schematów poznawczych stanowią nasze przekonania dotyczące różnych aspektów życia.
Źródła: