Przyczynami upośledzenia umysłowego mogą być:
uwarunkowane genetycznie zaburzenia przemiany materii, infekcje naszego układu nerwowego u noworodka, uszkodzenia lub niedożywienie w okresie ciąży, zażywanie substancji psychoaktywnych przez matkę dziecka w trakcie ciąży.
Jednostki z obecnym upośledzeniem intelektualnym głębokim cechują się poziomem intelektualnym na poziomie drugiego – trzeciego roku życia (nie przekraczają 3 r.ż.).
Mają one trudności w zapamiętywaniem (max. trzy wyrazy) oraz uczeniem się. Występuje u nich deficyt emocjonalny – umieją przekazać jedynie najprostsze komunikaty na tle emocjonalnym. Pozbawione są samodzielności, w wyniku czego wymagają ciągłej opieki innych.
Typ głębokiego upośledzenia umysłowego to wartość poniżej dwudziestu IQ Wechslera. W dziewiątym miesiącu życia dziecko nie radzi sobie z siedzeniem, nie potrafi chwycić przedmiotów, zaciska ręce w pięści, a także ma trudności w odróżnieniu osób mu znajomych od tych, które widzi po raz pierwszy. W dwunastym miesiącu dziecko to nie raczkuje ani nie chodzi, bawi się w sposób inny, niż zdrowe dzieci (stereotypowo), nie jest zaciekawione otaczającym je środowiskiem. Na etapie osiemnastego miesiąca życia dziecko ma bardzo słabo rozwiniętą motorykę oraz nie umie przeanalizować otrzymanego wcześniej polecenia.
Uwaga
w tym typie niepełnosprawności jest mimowolna, krótka oraz zależy od wielu czynników wewnętrznych.
Mowa
Najczęściej brak słownego komunikowania się (występują pojedyncze wyrazy). Komunikacja opiera się na gestach i ekspresji. Deficyt umiejętności komunikowania się często może prowadzić do licznych problemowych zachowań.
Pamięć
Pamięć jest percepcyjna (rozpoznawanie bodźców), motoryczna (ruch, np. siadanie), proceduralna (czynności, np, podnoszenie przedmiotu), a także emocjonalna (emocjonalne znaczenie tych bodźców).
Spostrzeganie
Obecne częste problemy ze słuchem i wzrokiem. Osoby posiadają zróżnicowany próg wrażliwości na różne bodźce, natomiast próg tolerancji na dużą ilość stymulacji jest niski. W kwestii bodźców następuje również trudność w ich rozróżnianiu i interpretacji.
Rozwój emocjonalno-społeczny
Stadium reaktywne (etap od 1,5 do 3 miesiąca życia dziecka) – dziecko to koncentruje się na dorosłym. Wraz z rozwojem dziecka, zaczyna ono zwracać uwagę na to, co robi osoba dorosła.
Stadium 2. (etap od 3 do 3,5 miesiąca życia) – z czasem dziecko zaczyna rozumieć swoje stanowisko adresata w stosunku do dorosłego, a reakcje na działania stają się coraz bardziej adekwatne i trafne.
Stadium 3. (etap od 3 do 6 miesiąca życia) – reakcje dziecka na działanie osoby dorosłej są zróżnicowane. Próbuje prowadzić stymulacji kontaktu z osobą dorosłą.
Głęboki rodzaj niepełnosprawności intelektualnej skutkuje zaburzeniami ze wszystkich możliwych sfer życia, w tym rozwoju poznawczego. Najważniejszym jest, aby środowisko osoby dotkniętej niepełnosprawnością było odpowiednie dla jej potrzeb.